IRINA PALM



Marianne Faithfull'u nasıl bilirsiniz? ben şöyle bilirim: Zamanında sokaklarda yaşamış bir junkie, pek çok rock star'ı sollayıp geçen bir rockçı, çoğunlukla dipte yaşayan, yaşamının büyük bölümünü, parasız, sokakta geçiren, ama yaptığı müzikle her daim zirvede olan marjinal biri.
İşte bu film, Marianne'nin çizdiği portreden bambaşka birini, yaşını almış, gelenekleri hamuruna katmış, ortalamanın tutucu ahlak değerlerini benimsemiş bir babaanneyi getiriyor karşımıza Marianne'in hayli yaş almış bedeninde. Başlangıçta yadırgıyorsunuz, ama sonra Marinanne'ı bırakıp, Maggie'yi ve sonrasında da Maggie'nin bir sex shop'ta elleriyle efsane olan Irına Palm'a dönüşümünü izliyorsunuz hiç yadırgamadan; filmle birlkte nefes alıp gerekli yerlerde nefesinizi tutarak. Bir o davudi, çatlayan sesi ele veriyor Marianne'ı, bir de bazen işinde ustalaktıkça gözlerine ve ağzının kıyısına ilişiveren bıçkın gülümsemesi.

Pat diye giriverdim izlenimlere, önce özet gerekir değil mi? Şöyledir;
Orta yaşlı Maggie torununun hayatını kurtaracak tedavi için gerekli olan parayı bulmak zorundadır. Bütün maddi kaynakları tükenen Maggie, tek oğlu Tom ve karısı Sarah’ın azalan umutlarını ayakta tutmak için elinde geleni yapar.

“Hostes aranıyor” ilanı gözüne iliştiğinde ise kendini bir seks kulübünde bulur. İşin içeriği ise saygın, orta sınıf bir kadın için oldukça şaşırtıcıdır. Evini küçük Olly’nin tedavi masraflarını karşılamak için çoktan satmış olan Maggie, en kısa yoldan para kazanmak için son şansı olan bu işi kabul eder.

Çekingen Maggie için seks dünyasındaki bu başlangıç oldukça zordur. Çokbilmiş iş arkadaşı Luisa, Maggie’e yardımcı olur ve iki kadın arasında dokunaklı bir arkadaslık başlar. İşveren Miki işine bağlı Maggie’yi arzulanan ve iyi kazanan “Irina Palm”a dönüştürür.

Maggie bundan böyle kendini yaşlı ve işe yaramaz olarak görmeyecektir.

Maggie’nin bu çifte hayatı dedikoducu komşularının gözünden kaçmaz. Dik başlı kadın inatla sessizliğini korur, paranın kaynağını kendi oğlundan bile saklar. Fakat ortaya çıkması kaçınılmazdır ve Maggie ikiyüzlülüğün çirkin yüzüyle ve kendi vicdanıyla yüzleşmek zorundadır. Başını dik tutmaya çalışan Maggie aile sevgisinden başka şeyler de bulacaktır



Filmin konusu kötü niyetli ellerde hayli ses getirecek bir filme dönüşebilecekken, abartılı et görüntüleri yok utanılası et pazarlarından. Vıcık vıcık bir didaktizme kayabilecekken, gayet objektif bir aktarım var. Hani şu yazacağım bile filmin yanında çok arabesk kalabilir, ' günahıyla sevabıyla seks işçilerine , patronlarına bakıyorsunuz filmi izlerken.'

Film , 2007 yılı yapımı. Yönetmeni Sam Garbarski . Başrollerinde, Marianne'ın yanısıra, yine çok başarılı bir performansla filme dahil olan, Emir Kusturica'nın Underground'undan veKara Kedi, Ak Kedi'sinden aşina olabileceğiniz,Miki Manojlovic var. Maggie'nin oğlu rolünde görünen, annesi ile karısı arasında ve geleneksel yargılarla annesine duyduğu sevgi arasında sıkışıp kalmış Tom rolünde,Kevin Bishop'ı da başarılı buldum.

Film, yine karmaşık duyguları sanat sözkonusu olduğunda tek bir yargıya dönüştüren bir izlenimle bitti benim için:'GÜZELDİ.'
Bir de özel bir not düşeyim; filmin genel sakinliğinden kurtulup izleyene kahkaha attırdığı, Maggie'nin en sonunda yaptığı işi ballandıra ballandıra tutucu ve ikiyüzlü mahalle efradına anlattığı ve onların ikiyüzlülüklerini suratlarına çarptığı bölüme bayıldım.

Buyrun efendim, ırına palm;

2 yorum:

  Arzu Çur

2 Aralık 2008 08:27

Marianne Faithfull "Broken English" derken o cam kırığı sesiyle bir güzel, "Working class hero"'yu seslendirirken bambaşka güzel. Hastasıyım, seviyorum, bayılıyorum.

Bu filmde de bayılmıştım. Rock star mock star, insan insandır demek istiyorum. Filmi izleyen de bu garip yorumu anlar sanırım:)

  depo

3 Aralık 2008 22:51

anlar sanırım:) ben working class hero'yu daha çok seviyorum bir de.)